Kategorie
Serwis - eksploatacja

Bieżnik, parametry opon

Na rynku jest szereg opon, które różnią się ceną, parametrami, wyglądem. Jednak na co tak naprawdę zwrócić uwagę wybierając opony do danego pojazdu? Istotne znaczenie ma styl jazdy oraz przeznaczenie samochodu.

Właściwości opon

Decydując się na zakup opon trzeba pamiętać, że posiadają one szereg różnic w swojej budowie oraz przeznaczeniu, co będzie miało wpływ na satysfakcję z ich późniejszego użytkowania. Chodzi tu zarówno o bezpieczeństwo, komfort jak i właściwości jezdne oraz zużycie paliwa, dlatego tak ważne podczas doboru ogumienia jest zwrócenie uwagi na ich masę, hałas, opory toczenia, zachowanie auta podczas hamowania, jazdy w deszczu. Bezpośredni wpływa na parametry opon ma zastosowany rodzaj bieżnika.

Bieżnik opon – rodzaje

Bieżnik to część opony, która styka się z nawierzchnią. Wyróżniamy trzy podstawowe typy:

  • symetryczny – kształt bieżnika po obu stronach opony jest identyczny, dlatego taka opona możne być zamontowana w dowolny sposób
Bieżnik symetryczny

Podstawowymi atutami opon z bieżnikiem symetrycznym są niska cena, wolniejsze zużycie, niskie opory toczenia. Niestety gorzej radzą sobie z odprowadzaniem wody i przyczepnością do asfaltu, dlatego najlepiej sprawdzą się w małych samochodach i tych o małej mocy.

  • asymetryczny – bieżnik jest różny po obu stronach opony, część wewnętrzna zapewnia lepsze odprowadzanie wody natomiast zewnętrzna polepsza prowadzenie samochodu
Bieżnik asymetryczny

Bieżnik asymetryczny bardzo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody oraz przyczepnością podczas szybszej jazdy, opony wolniej się zużywają. Minusy to wyższa cena zakupu oraz zwiększone zużycie paliwa.

  • kierunkowy – bieżnik w kształcie litery v, taka opona bardzo dobrze odprowadza wodę
Bieżnik kierunkowy

Znakomicie radzi sobie z usuwaniem wody z czoła bieżnika, ma atrakcyjny wygląd oraz charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością podczas przyspieszania i hamowania, dobrze sprawdzi się w dynamicznym stylu jazdy. Do minusów zaliczyć należy wyższą cenę i większe zużycie paliwa oraz bieżnika.

Wysokość bieżnika

Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1.6 mm. Jednak, aby zachować minimum bezpieczeństwa na drodze wysokość bieżnika dla opony letniej nie powinna być niższa niż 3 mm, natomiast dla opony zimowej granica to 4 mm.

Ciśnienie w oponach

Powinno się sprawdzać systematycznie. Niewłaściwe ciśnienie może doprowadzić do nadmiernego i nieregularnego zużycia bieżnika, zwiększonego zużycia paliwa, a w skrajnym przypadku nawet do rozerwania opony. Właściwą wartość ciśnienia dla danego pojazdu można odnaleźć na klapce wlewu paliwa, w wewnętrznej krawędzi drzwi kierowcy, schowku lub książce serwisowej.

Kontrola stanu bieżnika

Nieregularne zużycie bieżnika może być spowodowane nieprawidłową wartością ciśnienia w oponach, niewyważonymi oponami, nieustawioną zbieżnością kół, zużytym zawieszeniem. W takiej sytuacji niezwłocznie należy udać się na diagnozę, gdyż zmniejszona przyczepność i właściwości opony przekładają się na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Rodzaje opon

  • letnie – są wykonane z twardszej mieszanki przez co są bardziej odporne na zużycie, sprawiają, że samochód lepiej przylega do nawierzchni podczas dynamicznej jazdy, lepiej hamuje i przyspiesza oraz wytwarzają mniej hałasu
  • zimowe – wykonane z miękkiej mieszanki dlatego lepiej przylegają do śliskiej nawierzchni zimą, bieżnik takiej opony jest charakterystycznie ponacinany, dzięki czemu samochód lepiej przyspiesza oraz hamuje na śliskiej nawierzchni
  • całoroczne – ich uniwersalny charakter najlepiej sprawdzi się w niewielkich samochodach o niedużej mocy, zużywają się szybciej oraz nie zapewniają optymalnej przyczepności w trudnych warunkach, bywają też droższe od opon letnich oraz zimowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *