Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży na kupującym spoczywa dopełnienie w określonym czasie niezbędnych spraw formalnych. W terminie do 30 dni od podpisania umowy należy zarejestrować pojazd w Wydziale Komunikacji.
Formalności w Wydziale Komunikacyjnym po kupie samochodu
Kupno samochodu używanego i jego rejestracja wiąże się z koniecznością dopełnienia procedur. W tym celu będziemy musieli dostarczyć następujące dokumenty.
- wypełniony druk o rejestrację z wydziału komunikacji
- dowód własności pojazdu – faktura, rachunek, umowa kupna-sprzedaży
- dowód rejestracyjny wraz z ważnym przeglądem technicznym
- polisę OC
- kartę pojazdu – jeśli została wydana
- dowód osobisty
W przypadku pierwszej rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy dodatkowo należy dostarczyć:
- dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu
- potwierdzenie opłaty akcyzy
- potwierdzenie uiszczenia opłaty recyklingowej
- dowód odprawy celnej przywozowej w przypadku, gdy samochód pochodzi z obszaru państwa trzeciego
- zaświadczenie z urzędu Skarbowego o płaceniu podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczania takiego podatku jeśli samochód został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego (VAT-25)
- zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego
- potwierdzenie opłaty recyklingowej
Zakup auta a OC
Wraz z chwilą podpisania umowy kupna nabywca otrzymuje wraz z pojazdem polisę OC. Może on korzystać z ubezpieczenia przekazanego przez sprzedającego lub wypowiedzieć umowę i wybrać innego ubezpieczyciela.
Jeśli zakupiony samochód nie był ubezpieczony to kupujący musi wykupić polisę w dniu podpisania umowy.
Urząd skarbowy – formularz PCC-3
Nabywca zobowiązany jest do opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych oraz złożenia w Urzędzie Skarbowym deklaracji PPC-3.