Kategorie
Serwis - eksploatacja

Jak rozpoznać usterkę silnika

Użytkowanie samochodu wiąże się z koniecznością eksploatacji w zróżnicowanych warunkach drogowych, które nie rzadko zmuszają kierowców do dynamicznego przyspieszania, zatrzymywania, wielokrotnego gaszenia i odpalania pojazdu w ciągu dnia stanowiąc ciężką próbę dla silnika i jego podzespołów.

Podstawowe źródła usterek

Powodów, dla których silnik może odmówić współpracy może być wiele, niemniej zazwyczaj należą do jednej z trzech podstawowych grup:

  • nieprawidłowa eksploatacja i zaniedbania kierowcy
  • mankamenty materiałów eksploatacyjnych i podzespołów
  • zużycie materiałów eksploatacyjnych i podzespołów

Oznaki usterki

Zanim silnik samochodu ulegnie kompletnej awarii i unieruchomi pojazd najczęściej od jakiegoś czasu pojawiają się sygnały świadczące o nieprawidłowej pracy lub złym stanie jednostki napędowej. Uwagę użytkownika auta powinny zwrócić wszelkie stuki, piski, zgrzyty, odgłosy tarcia, syczenie dobiegające z okolic komory silnika. Zbliżająca się awarię może przejawiać także zwiększone zużycie oleju, nierówna praca silnika oraz drgania, z kolei w trakcie jazdy wysokie spalanie i niska moc. Poza tym należy sprawdzić, czy na desce rozdzielczej nie zapaliły się kontrolki ostrzegawcze.

Jak interpretować poszczególne objawy?

Kolor spalin

  • Biały – przyczyna: uszkodzenie głowicy lub uszczelki pod głowicą
  • Czarny – przyczyna: niesprawny układ wtryskowy, niesprawna turbosprężarka, zużycie lub uszkodzenie wtryskiwaczy, niesprawny zawór EGR
  • Niebieski – przyczyna: zużyte świece żarowe, niesprawna turbosprężarka, zużycie cylindrów lub pierścieni tłokowych, zużycie uszczelniaczy zaworowych
  • Szary – przyczyna: niesprawny czujnik temperatury (nie świadczy o usterce silnika)

Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym

Objawy: zwiększanie i zmniejszanie obrotów przez silnik.
Przyczyna: niesprawny silniczek krokowy, zabrudzona przepustnica, nieszczelność układu dolotowego, niesprawny układ wtryskowy, zatkany filtr powietrza, nieprawidłowe działanie sondy lambda, niesprawny zawór EGR.

Trudność z odpaleniem silnika

Objawy: silnik nie odpala lub jest to znacznie utrudnione.
Przyczyna: zużyte świece żarowe, zużyty akumulator, uszkodzenie kabli wysokiego napięcia, niesprawny układ wtryskowy.

Drgania, stuki, piski

Objawy: wibracje z okolic silnika i hałas podczas redukcji biegów, na niskich obrotach oraz biegu jałowym, szarpanie przy ruszaniu.
Przyczyna: awaria koła dwumasowego, uszkodzone poduszki pod silnikiem.

Nagły spadek mocy

Objawy: podczas jazdy silnik traci moc.
Przyczyna: niesprawna turbosprężarka lub przepływomierz, nieszczelność układu dolotowego, usterki układu wtryskowo-zapłonowego.

Znaczny ubytek oleju

Objawy: niski poziom oleju w silniku, kopcenie na niebiesko.
Przyczyna: zużyte uszczelniacze zaworowe, niesprawna turbosprężarka.

Olej w układzie dolotowym

Objawy: obecność oleju w „dolocie”, zbyt wysoki poziom oleju w silniku.
Przyczyna: zużyte pierścienie tłokowe, niesprawna turbosprężarka, nieprawidłowe działanie odmy.

Szlam pod korkiem wlewu oleju

Objawy: ciemny, gęsty nalot pod korkiem wlewu oleju.
Przyczyna: uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Bąble powietrza w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego

Objawy: podczas pracy silnika w zbiorniczku wyrównawczym pojawia się bulgotanie płynu chłodniczego.
Przyczyna: uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *