Producenci samochodów w zależności od modelu i przeznaczenia pojazdu montują zawieszenia o charakterystyce miękkiej wpływające na wygodną i komfortową podróż i twarde zapewniające dobrą przyczepność kół do asfaltu zwłaszcza na szybko pokonywanych trasach.
Wspólnym mianownikiem stosowanych typów zawieszeń jest zapewnienie kierowcom i pozostałym uczestnikom ruchu bezpieczeństwa. Jest to możliwe wówczas, gdy na czas zostaną zdiagnozowane i wymienione niesprawne podzespoły. Ze zmianą nie należy zwlekać, ponieważ zużyty jeden element powoduje przyspieszone zużycie pozostałych części zawieszenia. Przeważnie wyeksploatowane podzespoły poznaje się po odgłosach dochodzących z okolic kół, szczególnie na nierównej drodze oraz niepewnym zachowaniu auta podczas jazdy. Na awarie narażone jest przede wszystkim przednie zawieszenie, które zazwyczaj jest bardziej obciążone.
Podpowiadamy jak rozpoznać i w warunkach domowych samodzielnie próbować zdiagnozować zużycie poszczególnych części. Niemniej jednak każdy odgłos pochodzący z okolic zawieszenia lub niewłaściwe zachowanie samochodu na jezdni najlepiej niezwłocznie skontrolować w stacji diagnostycznej.
Objawy zużycia elementów zawieszenia
Amortyzatory
To element który często ulega uszkodzeniom szczególnie, gdy jest eksploatowany na nawierzchniach słabej jakości. Niesprawność amortyzatorów objawia się pogorszeniem prowadzenia pojazdu, kołysaniem, dobijaniem i podskakiwaniem na nierównościach, nurkowaniem podczas hamowania, wydłużeniem drogi hamowania w samochodach z ABS, stukami, nierównomiernym zużyciem bieżnika opon, wyciekiem płynu w amortyzatorach olejowych.
Diagnoza: naciskamy na nadwozie w okolicach koła. Jeśli samochód zakołysze się kilka razy najprawdopodobniej oznaczać to będzie zużycie amortyzatora. Aby zminimalizować ryzyko szybkiego uszkodzenia nowego amortyzatora powinno wymieniać się je parami.
Sworznie wahaczy
Często ulegają awariom. Główny powód niesprawności stanowi jazda na długim odcinku nierównej nawierzchni. Objawem zużycia jest pukanie zwłaszcza na wybojach. Awaria tego elementu może skutkować niekontrolowaną zmianą kierunku jazdy.
Diagnoza: auto unosimy na podnośniku, chwytamy koło u góry i u dołu następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Pojawienie się luzu i dźwięku pukania oznacza niesprawność.
Łącznik stabilizatora
Zużycie następuje w skutek jazdy po dziurach ze skręconymi kołami. Awaria sygnalizowana jest popukiwaniem podczas wolnej jazdy na nierównościach.
Diagnoza: chwytamy za łącznik i poruszamy nim w górę i w dół. Wyczuwalny luz i odgłos pukania świadczy o zużyciu.
Końcówka drążka kierowniczego
Niesprawność powodowana jest pokonywaniem dziurawej nawierzchni na skręconych kołach. Następstwem jest ściąganie w którąś ze stron, czasem słychać stuki.
Diagnoza: auto unosimy na podnośniku, chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie przyciągamy do siebie i odpychamy. Wyczuwalny luz świadczy o wyeksploatowaniu.
Tuleje wahaczy
Ich zużycie powoduje głośne stuki podczas przejeżdżania przez dziury.
Diagnoza: auto unosimy na podnośniku, chwytamy koło z lewej i prawej strony następnie poruszamy nim w lewo i prawo. Wyczuwalny luz świadczy o zużyciu.
Łożyska kół
Zużyte wydają szum, który może zwiększać się na zakrętach.
Diagnoza: auto unosimy na podnośniku, poruszamy kołem na boki lub na biegu jałowym wprawiamy go w ruch.
Sprężyny
Odpowiadają za resorowanie i są relatywnie trwałe.
Diagnoza: odgłos strzelania sprężyny podczas skręcania kół na postoju, samochód pochylony może świadczyć o uszkodzeniu.
Zaleca się okresowe sprawdzanie zawieszenia w stacjach diagnostycznych co najmniej raz w roku oraz w sytuacjach, gdy zachodzi podejrzenie o przestawienie geometrii lub uszkodzenie w następstwie wpadnięcia w dużą dziurę albo szybkiego wjechania na wysoki krawężnik. Po wymianie elementów zawieszenia należy wykonać ustawienie geometrii.