Proceder cofania liczników w samochodach jest coraz częściej spotykany. Pojazdy sprowadzone do Polski z za zachodniej granicy głównie z silnikami diesla oraz w nadwoziu kombi, które były użytkowane w firmach mają wysokie przebiegi i są sprzedawane ze względu na wysokie koszty związane z ich naprawami.
Jak rozpoznać auto z cofniętym licznikiem?
Do tej pory wskazania licznika można było ocenić w odniesieniu do ogólnego stanu zużycia elementów eksploatacyjnych, m.in. wewnątrz pojazdu, których stan mógł świadczyć o znacznym przebiegu:
- kierownica – przedarta i wyślizgana
- gałka zmiany biegów – wyślizgana, przetarta powierzchnia, zdarte nadruki
- fotele – najbardziej wyeksploatowany powinien być fotel kierowcy, sprawdzamy poziom przetarcia materiału, sprężystość, stopień zużycia boczków od strony drzwi
- gaz, hamulec, sprzęgło – na ich powierzchni znajdują się lamelki, oceniamy stopień zużycia
- przyciski – zużycie objawiające się zdartymi nadrukami lub przetarta powierzchnia
Stosowane obecnie praktyki mają za zadanie dostosowanie wyglądu wyżej wymienionych elementów do przebiegu, który wskazuje licznik. Tak więc na porządku dziennym wymienia się zużyte elementy na nowe lub używane w lepszej kondycji. Dlatego też dodatkowo powinno się sprawdzić kilka modeli z różnymi przebiegami, co pozwoli nam na uzyskanie pełniejszego obrazu o faktycznym zużyciu w odniesieniu do wskazań licznika konkretnego pojazdu.
Planując zakup samochodu używanego, zwłaszcza z silnikiem diesla warto mieć na względzie, że takie auto jako nowe jest droższe w zakupie niemniej bardziej ekonomiczne w eksploatacji, dlatego pokonują one zdecydowanie większe roczne przebiegi.
Jak jeszcze można próbować odszyfrować prawdziwy przebieg auta?
- sprawdźmy dokładnie poszczególne elementy wnętrza, ich stan, spasowanie, kolorystykę pod kątem tego, czy nie są nowe bądź nie pochodzą z innego modelu
- udajmy się do serwisu w celu kontroli zużycia elementów mechanicznych, zawieszenia, układu hamulcowego, wydechowego w odniesieniu do przebiegu
- zasięgnijmy informacji w serwisie, w którym były wykonywane przeglądy
- postarajmy się skontaktować z poprzednim właścicielem
- zwróćmy uwagę na przeprowadzane akcje serwisowe, w których właściciel pojazdu był zapraszamy do ASO i w którym to ASO będzie zapamiętany przebieg samochodu
- jeśli pojazd jest sprowadzony poprośmy sprzedawcę o dokumenty, faktury, które mógł dołączyć poprzedni właściciel, potwierdzające dany przebieg
- skorzystajmy z pomocy rzeczoznawcy