Zdecydowałeś sprzedać swój samochód. Zastanawiasz się czy lepiej zrobić to na własną rękę czy może oddać auto do komisu. Za komisem przemawia przede wszystkim szybkość zbycia. Lepiej jednak kwestię sprzedaży wziąć we własne ręce. W zależności od wieku pojazdu możemy zyskać nawet kilka tysięcy złotych (im auto młodsze tym więcej).
Rozpoznanie rynku
Sprawdzenie sytuacji, która panuje na rynku ułatwi nam przygotowanie rzetelnej oferty i dokonanie dobrej wyceny.
Na co zwrócić uwagę:
- zapotrzebowanie na tego typu pojazd – czy jest to np. popularny samochód kompaktowy
- popyt zależny od pory roku – kabriolety, samochody sportowe lepiej sprzedawać w okresie wiosenno-letnim
- w przypadku auta kolekcjonerskiego jego sprzedaż będzie utrudniona, dobrze sprawdzić fora dyskusyjne i portale skupiające pasjonatów zabytkowej motoryzacji
- samochody firmowe użytkowane intensywnie sprzedawane są po konkurencyjnych cenach
- sprawdźmy portale ogłoszeniowe i porównajmy oferty – ustalamy rok produkcji, przebieg, kolor, wyposażenie, stan, region, w którym mieszkamy
Ile jest wart nasz samochód? Wycena
Zaproponowanie dobrej ceny to klucz do skutecznej sprzedaży. Ustalenie zbyt wysokiej zniechęci potencjalnych kupujących. Ustalenie zbyt niskiej sprawi, że klienci nabiorą podejrzeń do naszej oferty. Warto pamiętać, że nabywcy z reguły negocjują cenę dlatego lepiej ustalić nieco wyższą kwotę tak, aby w rezultacie otrzymać satysfakcjonującą nas sumę. Przy wystawianiu ogłoszenia warto poinformować odwiedzających o możliwości negocjacji bądź jej braku.
Dealerzy samochodowi stosują sztuczki marketingowe i zamiast 20 000zł proponują cenę 19 900zł. I to działa. Jeśli jednak chcemy uniknąć skojarzeń z dealerem samochodowym proponujmy sumy zaokrąglone, zgodnie z przykładem – 20 000zł.
Przystępujemy do wyceny naszego samochodu, musimy ustalić:
- rok produkcji
- przebieg
- stan samochodu – co było wymieniane/naprawiane, co wymaga wymiany/naprawy
- czy samochód brał udział w stłuczce lub wypadku
- wyposażenie – zwracamy uwagę na wyposażenie dodatkowe, specjalne wersje wyposażenia
- kolor – samochody w modnych kolorach – białym oraz czarnym mają wyższe ceny
- region
- do kiedy obowiązuje ubezpieczenie OC
Przygotowanie samochodu do sprzedaży
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i to ono zadecyduje, czy klient chętnie obejrzy nasz samochód. Warto dokładnie wyczyścić auto z zewnątrz oraz wewnątrz. Nie zapomnijmy o drobnych detalach i niedociągnięciach, które można łatwo usunąć, uzupełnijmy płyny eksploatacyjne.
Zobacz: Przygotowanie samochodu do sprzedaży
Informacje o aucie i niezbędne dokumenty
Klienci poszukują samochodu zadbanego, dlatego tak ważna jest dokumentacja potwierdzająca wymiany podzespołów i naprawy. Przygotowujemy wszystkie dokumenty naszego pojazdu:
- dowód zakupu auta – faktura, jeśli auto zostało sprowadzone – rachunek z zagranicy, pozostałe dokumenty celne
- dowód rejestracyjny
- karta pojazdu
- ważna polisa OC
- książka serwisowa
- rachunki z napraw
- rachunki z wymian
- rachunki z zakupu części
- gwarancja na wymieniane podzespoły
- jeśli nie posiadamy rachunków dobrze jest spisać wszystko na kartce
Gdzie i jak się ogłaszać
Ogłaszać możemy się w różnych mediach. Warto pomyśleć o kilku opcjach jednocześnie – ogłoszenia w Internecie, reklama, na samochodzie, oddanie do komisu, gdyż dzięki temu zwiększamy szanse na szybką sprzedaż.
Zobacz także:
Gdzie się ogłaszać
Jak zrobić zdjęcia samochodu, żeby się sprzedało
Jak się przygotować do sprzedaży
W momencie, kiedy decydujemy się na sprzedaż samochodu powinniśmy uzbroić się w cierpliwość i musimy liczyć się z koniecznością udzielania informacji na wiele pytań. Możemy jednak wcześniej przygotować się do takiej rozmowy i ustalić odpowiedzi na często zadawane pytania:
- czy brał udział w stłuczce
- historia pojazdu – ile miał właścicieli, kraj pochodzenia
- czy ma usterki
- jaki ma przebieg
- jaki jest stan opon
- jaki ma kolor
- jakie ma wyposażenie
- co z nim jest nie tak, że Pani/Pan sprzedaje?
- ewentualny przyszły wkład finansowy po zakupie
- czy to już ostateczna cena
Spotkanie
Podczas rozmowy telefonicznej nie negocjujmy ceny. Stanowi to podstawę do dalszych negocjacji podczas spotkania, co doprowadzi do uzyskania zaniżonej sumy. Najlepiej umówić się na spotkanie i oględziny samochodu.
Jeśli nie chcemy umawiać się z klientem w domu to warto ustalić miejsce spotkania w dobrze znanym miejscu, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji i ewentualnej próby kradzieży auta. Opowiadając o pojeździe skoncentrujmy się na jego zaletach. Przedstawmy możliwie dużo dokumentów potwierdzających jego historię i stan. Należy także wspomnieć o wadach bo jest duże prawdopodobieństwo, że wyjdą na jaw, a wtedy kupujący będzie zniechęcony i podejrzliwy.
Na spotkaniu warto być z osobą towarzyszącą. Zainteresowany klient będzie chciał odbyć jazdę próbną. Nie zostawiaj klienta samego z samochodem. Sprawdź czy ma prawo jazdy, ustal trasę jazdy próbnej i towarzysz w niej klientowi. Często kupujący chcą sprawdzić stan pojazdu, aby uniknąć nieporozumień ustal, kto za nią zapłaci. Jeśli mechanik stwierdzi usterki dogadaj się i obniż cenę o koszt wymiany tych elementów. Jeśli masz wątpliwości pojedź do innego serwisu w celu weryfikacji obiektywności diagnozy.
Tutaj należy zwrócić uwagę na często pojawiający się błąd u niedoświadczonych sprzedawców. Nie podajmy minimalnej ceny, za którą sprzedamy auto. Jest niemal pewnym, że negocjacje skończą się na tej właśnie sumie.
Finalizacja sprzedaży
Przygotowujemy wszystkie niezbędne dokumenty – umowę kupna sprzedaży, druki PCC-3 i PCC-3a. Zadbajmy o ich poprawne wypełnienie i podpisanie. Dopilnujmy bezpieczeństwa transakcji – najlepiej przeprowadzić w oddziale bankowym. Na koniec, aby uniknąć kolejnych telefonów z zapytaniami pozostanie nam jeszcze usunięcie ogłoszenia.
Zobacz: Formalności po sprzedaży auta