Kategorie
Serwis - eksploatacja

Jak zidentyfikować usterki samochodu

Jazda niesprawnym samochodem może przysporzyć mniejszych bądź większych kłopotów. Najczęstszą przyczyną jest przedwczesne lub nadmierne zużycie elementów zawieszenia, silnika czy awarie elektryki. Jak zatem rozpoznać objawy gorszego funkcjonowania pojazdu?

Zawieszenie

Usterki zawieszenia najczęściej można poznać po hałasie dobiegającym z okolic kół. Jednym z najważniejszych elementów zawieszenia są amortyzatory. Niesprawny układ amortyzacji wpływa przede wszystkim na pogorszenie prowadzenia auta i wydłużenie drogi hamowania, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Co zatem jeszcze może świadczyć o zużyciu amortyzatorów?

  • w przypadku amortyzatorów olejowych widoczny wyciek płynu
  • kołysanie samochodu w zakrętach
  • nurkowanie podczas hamowania
  • dobijanie na nierównościach
  • podskakiwanie na nierównościach
  • stuki na skutek wycieku płynu lub gazu
  • nierównomierne zużycie bieżnika, wyząbkowanie

Jak sprawdzić amortyzatory

Zaleca się kontrolę amortyzatorów co 20 – 30 tys. km. Możemy jednak zacząć od samodzielnego rozpoznania zużycia poprzez rozkołysanie nadwozia w okolicy koła. W sytuacji kiedy nadwozie wykona kilka ruchów najprawdopodobniej amortyzatory nadają się do wymiany. W przypadku wątpliwości należy udać się na ścieżkę diagnostyczną, na której łatwiej będzie zidentyfikować pozostałe zużyte elementy zawieszenia takie jak wahacze, sworznie, łączniki stabilizatorów.

Hamulce

Pisk, charakterystyczny metaliczny odgłos tarcia, szum to sygnały do bezwzględnej wizyty w warsztacie i kontroli układu hamulcowego. Samochody wyposażone w kontrolkę zużycia poinformują kierowcę na czas zapaleniem stosownej kontrolki na desce rozdzielczej. Z kolei drgania na kierownicy podczas hamowania mogą świadczyć o krzywych tarczach hamulcowych. Dzieje się tak wówczas, gdy rozgrzana tarcza ma kontakt z zimną wodą lub po prostu została krzywo zamontowana albo niewyważona. Zaleca się okresową kontrolę stanu klocków oraz grubości tarcz hamulcowych.

Koła

Podczas sezonowej wymiany kół z letnich na zimowe i z zimowych na letnie zapominamy o potrzebie systematycznego wyważania kół. „Bicie” kół objawia się drganiami kierownicy i przeważnie pojawia się podczas szybszej pozamiejskiej jazdy. Wykonanie wyważania jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy pojazd eksploatowany jest na nawierzchniach dziurawych, podczas której felga narażona jest na skrzywienia. Przyczyną drgań może być m.in. uderzenie w krawężnik, nieprawidłowe przechowywanie kół, podczas którego opony uległy deformacji.

Akumulator

To istotny element samochodu, który musi sprostać trudom codziennej eksploatacji i być niezawodnym podczas każdorazowego odpalania samochodu. Aby tak było, warto co jakiś czas przeprowadzić profilaktyczną kontrolę stanu naładowania. Przy wyłączonym zapłonie powinno wynosić 12,5V. Mniejsza wartość oznacza, że akumulator jest niedoładowany lub zużyty. Z kolei po uruchomieniu silnika wartość ta powinna wahać się pomiędzy 13,8 a 14,5V. Dłuższa jazda z niedoładowanym akumulatorem powoduje jego zasiarczenie, dlatego należy podłączyć go pod prostownik.

Silnik

Problemy z uruchomieniem auta, nierówna praca, szarpanie, spadek mocy, dymienie to oznaki nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, które w rezultacie mogą spowodować unieruchomienie pojazdu. Przyczyn usterki silnika może być wiele, zacznijmy od kontroli podstawowych elementów i podzespołów eksploatacyjnych:

  • złej jakości paliwo – objawy: nierówna praca silnika, niższa moc, zwiększone zużycie paliwa
  • zużyty akumulator – objawy: trudność z uruchomieniem zimnego silnika
  • zużyte świece żarowe – objawy: trudność z uruchomieniem zimnego silnika, nierówna praca silnika na biegu jałowym, wyższe spalanie, dymienie na siwo po uruchomieniu zimnego silnika
  • niesprawny układ wtryskowy – objawy: trudność z uruchomieniem zimnego silnika, nierówna praca na biegu jałowym, dymienie na czarno, pogorszenie osiągów
  • niesprawna turbosprężarka – objawy: głośna praca (gwizd, hałas), znaczne ubytki oleju w silniku, olej w układzie dolotowym (np. w intercoolerze), pogorszenie osiągów, dymienie na siwo lub czarno
  • uszkodzenie uszczelki pod głowicą – objawy: ubytek płynu chłodniczego, dymienie na biało, maź w płynie chłodniczym

Jeśli zauważymy nieprawidłowe funkcjonowanie samochodu należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego. Jazda niesprawnym autem może być niebezpieczna ponadto zużycie jednego układu może spowodować uszkodzenia kolejnych elementów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *